Pressmeddelande: Magdalena Jennstål ny generalsekreterare för Zelmerlöw & Björkman Foundation

2019-06-07T11:07:29+02:0026 februari, 2019|

Insamlingsstiftelsen Zelmerlöw & Björkman Foundation har anställt Magdalena Jennstål som ny generalsekreterare. Rekryteringen är ett led i att ytterligare utveckla den framgångsrika verksamheten.

Zelmerlöw & Björkman Foundation bedriver utbildningsverksamhet för ungdomar i framförallt Östafrika. Verksamheten har utvecklats kraftigt de senaste åren tack vare en ökning av insamlade medel, framförallt genom event. Stiftelsen tar nu nästa steg i programverksamheten för att ännu fler barn och unga ska få möjlighet till utbildning, hitta sin egen drivkraft för att ta sig själva och sina samhällen ur fattigdom och få en framtid. Till det krävs en breddning av finansieringen och nya former av insamlingsaktiviteter.

Magdalena Jennstål har under hela sitt liv varit engagerad i att göra världen bättre – såväl lokalt som globalt – och har flera års erfarenhet av insamlingsarbete. Närmast kommer Magdalena från Scouterna, där hon drivit och utvecklat insamlingsarbetet i den svenska organisationen.

”Måns och jag är otroligt glada över att ha fått med Magdalena på vår resa mot en bättre värld. Med Magdalenas kunskap och stora erfarenhet av insamlingsarbete, hoppas vi nu på att kunna utveckla vår verksamhet i Afrika och Sverige till nästa nivå. Vi letar både efter nya företagspartners och privatpersoner, somvill vara med och satsa på framtidens ledare tillsammans med oss”, säger Jonas Björkman.

”Att få vara med och tillsammans med alla i ZBF utbilda unga i Afrika och få dem att hitta sin egen drivkraft känns helt fantastiskt. Personligen hoppas jag kunna bidra med min erfarenhet, handlingskraft och ledarskap, så att ännu fler unga får möjlighet till utbildning och att ta sig ur sin fattigdom. ”, säger Magdalena Jennstål.

Den tidigare generalsekreteraren Kasper Skarrie, fortsätter i stiftelsen som verksamhetsansvarig för Afrika.

”Kasper har gjort ett fantastiskt arbete med att utveckla stiftelsen och vi är tacksamma att han fortsätter sitt arbete med att ansvara för verksamheten i Afrika”, avslutar Jonas Björkman.

Ladda ner som pdf

För mer information, kontakta:
Magdalena Jennstål, Generalsekreterare, Zelmerlöw & Björkman Foundation

Tel: 073-5056 324 E-post: magdalena.jennstal@zbfoundation.se

Om Zelmerlöw & Björkman Foundation

Zelmerlöw & Björkman Foundation bedriver sedan 2013 insamling för att skapa en bättre framtid för utsatta barn och ungdomar i Afrika. Stiftelsen jobbar för att ge dem möjlighet till utbildning så att de kan påverka både sin egen och sitt samhälles framtid. Zelmerlöw & Björkman Foundation verkar både med egna insatser på plats i Afrika samt genom att samla in medel från privatpersoner, företag och event. De medel som stiftelsen förfogar över används mycket noggrant och ansvarsfullt så att de gör skillnad där de är ämnade och gör världen bättre.